Slovak Journal for Educational Sciences / Slovenský časopis pre pedagogické vedy
Časopis Pedagogika.sk

Category — (4) Diskusia / Discussion

Guričanová, Dana: Úskalia uplatňovania rodovo vyváženého jazyka v texte

Anotácia: Článok sa zaoberá problematikou rodovo vyváženého jazyka z lingvistického hľadiska. Na konkrétnych príkladoch ukazuje riziká mechanického dopĺňania ženského pendantu bez adekvátnych štylistických úprav.

PEDAGOGIKA.SK, 2020, ročník 11, č. 2: 108-111

Stiahnuť celý článok v PDF

15 apríla, 2020   Komentáre vypnuté na Guričanová, Dana: Úskalia uplatňovania rodovo vyváženého jazyka v texte

Temiaková, Dominika: Aktuálne témy občianskeho vzdelávania dospelých

Anotácia: Občianske vzdelávanie ako jeden z druhov vzdelávania dospelých zastáva v spoločnosti nezastupiteľnú úlohu. Rozvíja občianske sebauvedomenie a slobodu, odolnosť voči manipuláciám a frustrácii z diania v spoločnosti, je tiež prevenciou extrémizmu. Ak má byť účinné a efektívne, svojou povahou a charakterom si vyžaduje, aby bolo realizované neobmedzene, aj ako neoddeliteľná súčasť ďalšieho vzdelávania, a zároveň musí byť určené a dostupné všetkým skupinám obyvateľstva bez rozdielu. Príspevok sa venuje vybraným charakteristickým črtám občianskeho vzdelávania dospelých, obsahovému zameraniu a stručnému náčrtu inštitucionálneho zabezpečenia občianskeho vzdelávania v Českej republike a v Nemecku.

PEDAGOGIKA.SK, 2020, ročník 11, č. 1: 58-64

Kľúčové slová: občianske vzdelávanie, dospelí, význam, obsah a témy občianskeho vzdelávania dospelých

Current topics of adult civic education. Civic education as one of the types of adult education plays an irreplaceable role in society. It develops civic self-awareness and freedom, resilience to manipulation and frustration in society, as well as preventing extremism. If it is to be effective and efficient, it, by its nature and nature, requires that it be carried out indefinitely, as an integral part of further education, and at the same time it must be identified and accessible to all groups of the population without delay. The paper deals with selected characteristic features of adult civic education, its content and brief outline of institutional provision of civic education in the Czech Republic and Germany.

PEDAGOGIKA.SK, 2020, Vol. 11 (No 1: 58-64)

Key words: civic education, adult, importance, content and topics of adult civic education.

Stiahnuť celý článok v PDF

8 januára, 2020   Komentáre vypnuté na Temiaková, Dominika: Aktuálne témy občianskeho vzdelávania dospelých

Zelinová, Zuzana: Je sokratovská výchova aktuálna aj v súčasnosti?


Anotácia: Napriek tomu, že Sokrates sa preslávil tvrdením „viem, že nič neviem“, je považovaný za jedného z najväčších morálnych učiteľov všetkých čias. Jeho netradičné vychovávateľské umenie spočívalo v tom, že svojich žiakov viedol k rovnakému poznaniu – t.j. k tomu, aby dosiahli „vedomú nevedomosť“, ktorá ich oslobodzovala od nepravdivých mienok a približovala k areté. Dôležitú súčasť sokratovskej výchovy predstavovala vzájomná priateľská láska. Hlavným cieľom predkladanej štúdie je poukázať na využitie a aplikáciu sokratovskej paideie v súčasnosti, teda snaha zodpovedať otázku: Je sokratovská výchova aktuálna aj v súčasnosti?

PEDAGOGIKA.SK, 2019, ročník 10, č. 3: 223-232

Kľúčové slová: sokratovská paideia, pôrodnícke umenie, elenchos, dialóg, Platón

Is Socratic Education Still Actual? Although Socrates is famous for saying „I know that I know nothing“, he is considered one of the greatest moral teachers of all time. By his uncoventional educational art led his students to the same knowledge – to achieve a „conscious ignorance“ that freed them from false beliefs and helped them to acquire aretê. An important part of Socratic education was mutual friendly love. The main aim of this paper is to point out the use and the application of Socratic paidea today by answering the question: Is Socratic education still actual?

PEDAGOGIKA.SK, 2019, Vol. 10 (No 3: 223-232)

Key words: Socratic paideia, maieutic art, elenchus, dialogue, Plato.

Stiahnuť celý článok v PDF



15 júla, 2019   Komentáre vypnuté na Zelinová, Zuzana: Je sokratovská výchova aktuálna aj v súčasnosti?

Ondrejkovič, Peter: O úlohách pedagogických vied v integračnom procese a procese socializácie

Anotácia: Príspevok sa zaoberá otázkami otvárania sa pedagogiky hraničným disciplínam vo vzťahu k otázkam socializácie ako predmetu pozornosti sociológie výchovy, ktorá by mohla byť príkladom integrácie vied o výchove a vzdelávaní.

PEDAGOGIKA.SK, 2019, ročník 10, č. 2: 146-152

Kľúčové slová: pedagogika, sústava vied o výchove a vzdelávaní, edifikácia, socializácia, autopoiesis, autokinéza

The role of pedagogical sciences in the integration process and the process of socialization. The paper deals with the issues of opening of pedagogy to border disciplines in relation to issues of socialization as a subject of attention of sociology of education, which could be an example of integration of science about education and education.

PEDAGOGIKA.SK, 2019, Vol. 10 (No 2: 146-152)

Key words: pedagogy, a system of science on education and education, edification, socialization, autopsy, autokinesis.

Stiahnuť celý článok v PDF

14 apríla, 2019   Komentáre vypnuté na Ondrejkovič, Peter: O úlohách pedagogických vied v integračnom procese a procese socializácie

Alföldyová, Ingrid, Ficek, Tomáš: Komparácia výsledkov žiakov z matematiky v rámci testovania žiakov 5. ročníka ZŠ v roku 2016 podľa vyučovacieho jazyka

Anotácia: V školskom roku 2015/2016 Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania uskutočnil celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka ZŠ z matematiky a vyučovacích jazykov. Na základe analýzy výsledkov žiakov z matematiky sme zistili rozdiely z hľadiska vyučovacieho jazyka, pričom aj vzhľadom na počty žiakov tieto rozdiely neboli vecne významné. V príspevku chceme stručne predstaviť históriu testovania žiakov 5. ročníka ZŠ z matematiky, ciele testovania a taktiež výsledky žiakov z matematiky podľa vyučovacieho jazyka v roku 2016. Súčasťou príspevku je komparácia výsledkov žiakov z obcí so zmiešaným obyvateľstvom podľa vyučovacieho jazyka z viacerých hľadísk.

PEDAGOGIKA.SK, 2017, ročník 8, č. 4: 226-241

Kľúčové slová: Testovanie 5, NR testy, celková priemerná úspešnosť z matematiky, vyučovací jazyk.

Differences in the mathematics achievement of 5th graders according the language of instruction in Slovakia (based on the data from national test in 2016). In the school year 2015/2016 the National Institute for Certified Educational Measurements carried out the national, countrywide testing from mathematics and educational languages of the 5th grade pupils at primary schools. On the basis of analysis of results in mathematics we detected differences as regards the educational language. However, as regards the number of pupils, the differences were not considerable. In the paper we want to briefly introduce the history of national testing of the 5th grade pupils from mathematics, goals of testing and results of pupils in mathematics according to educational languages in 2016. The paper includes a comparison of the results of pupils who are living in multilingual regions according to educational languages.

PEDAGOGIKA.SK, 2017, Vol. 8 (No. 4: 226-241)

Key words: : The 5th grade testing, NR tests, average rate of success in mathematics, average educational language

Stiahnuť celý článok v PDF

17 októbra, 2017   Komentáre vypnuté na Alföldyová, Ingrid, Ficek, Tomáš: Komparácia výsledkov žiakov z matematiky v rámci testovania žiakov 5. ročníka ZŠ v roku 2016 podľa vyučovacieho jazyka