Slovak Journal for Educational Sciences / Slovenský časopis pre pedagogické vedy
Časopis Pedagogika.sk

Category — Ročník 3, číslo 1.

Danišková, Zuzana: Škola – statický element v sociálnej dynamike

Už tradične sa uskutočnil seminár venovaný problematike interdisciplinárneho výskumu mládeže v termíne, ktorý má všetkým pedagogickým pracovníkom pripomenúť úlohu mládeže v revolučných premenách našej spoločnosti. Usporiadala ho Iuventa – Slovenský inštitút mládeže dňa 16. novembra 2011 vo svojich priestoroch na Búdkovej ceste. Seminár sa konal pod patronátom troch vedeckých spoločností: Slovenskej sociologickej spoločnosti pri SAV, Slovenskej pedagogickej spoločnosti pri SAV a Slovenskej spoločnosti pre regionálnu politiku pri SAV.

Stiahnuť celý článok v PDF

17 januára, 2012   Komentáre vypnuté na Danišková, Zuzana: Škola – statický element v sociálnej dynamike

Štefančík, Radoslav: Nový medzinárodný výskum mládeže MyPlace

Už tradične sa uskutočnil seminár venovaný problematike interdisciplinárneho výskumu mládeže v termíne, ktorý má všetkým pedagogickým pracovníkom pripomenúť úlohu mládeže v revolučných premenách našej spoločnosti. Usporiadala ho Iuventa – Slovenský inštitút mládeže dňa 16. novembra 2011 vo svojich priestoroch na Búdkovej ceste. Seminár sa konal pod patronátom troch vedeckých spoločností: Slovenskej sociologickej spoločnosti pri SAV, Slovenskej pedagogickej spoločnosti pri SAV a Slovenskej spoločnosti pre regionálnu politiku pri SAV.

Stiahnuť celý článok v PDF

17 januára, 2012   Komentáre vypnuté na Štefančík, Radoslav: Nový medzinárodný výskum mládeže MyPlace

Veteška, Jaroslav: Kompetence ve vzdělávání dospělých (Beáta Balogová)

Otázky kompetencií sú rezonujúcou tému dnešnej vedeckej diskusie ako ústredného problému epistemológie vedy, v tomto prípade andragogiky. Jaro-slav Veteška vo svojej vedeckej monografii realizuje (vyjadrené popperovsky) „racionálnu diskusiu“ aplikovaním metódy jasného vymedzenia problému a kritického skúmania rozličných predkladaných riešení. Spolu s Popperom chcem zdôrazniť slová „racionálna diskusia“ a „kritické skúmanie“, ktoré autor v plnej miere naplnil, výsledkom čoho je logická analýza trojdimenzionálneho spektra problematiky: kompetencií – vzdelávania – a dospelého jedinca. Autor si plne uvedomil fakt, že k epistemológii môžeme pristupovať z dvoch strán, jednak ako k bežnému poznávaniu, teda poznávaniu zdravým rozumom, alebo ako k problému vedeckého poznávania. Vyberá si v širšej miere priestor pre vedecké a to mu pomohlo vidieť viac, hlbšie a zároveň prispieť k pokroku.

Stiahnuť celý článok v PDF

17 januára, 2012   Komentáre vypnuté na Veteška, Jaroslav: Kompetence ve vzdělávání dospělých (Beáta Balogová)

Acta Andragogica 2 (Martin Kostelničák)

Recenzovaný zborník ACTA ANDRAGOGICA 2 je v poradí druhou publiká-ciou vedeckých štúdií členov Katedry andragogiky Filozofickej fakulty univerzity Komenského v Bratislave, jej domácich a zahraničných spolupra-covníkov, ktoré vychádzajú v nepravidelnom periodiku pod názvom ACTA ANDRAGOGICA. Štúdie sú čiastkovým výstupom výskumného projektu grantovej úlohy VEGA MŠ SR č. 1/0386/11 „Procesy inštitucionalizácie edukácie dospelých na Slovensku – analýza vízií (ideových východísk), cieľového zamerania, vývojových etáp, európskeho kontextu, súčasného stavu a trendov inštitucionalizácie edukácie dospelých“. Druhé číslo zborníka ACTA ANDRAGOGICA vychádza tri roky po prvom (2008). Ako uvádza J. Matul-čík, editor zborníka a vedúci katedry andragogiky, je venovaný pamiatke dvoch významných predstaviteľov andragogiky, Franzovi Poggelerovi a Jindrovi Kulichovi, ktorí významne prispeli k vytvoreniu slovenskej koncepcie andrago-giky ako vedného a študijného odboru.

Stiahnuť celý článok v PDF

17 januára, 2012   Komentáre vypnuté na Acta Andragogica 2 (Martin Kostelničák)

Doherty, William, J.: Kdo koho vychovává? (Stanislav Bendl)

Kniha profesora sociálních věd, manželského a rodinného terapeuta Williama J. Dohertyho „Kdo koho vychovává?“ zapadá do řady prací amerických křesťansky orientovaných autorů, kteří volají po návratu k tradičním a osvědče-ným hodnotám, stylům a metodám výchovy. Z tohoto hlediska má Dohertyho přístup k výchově dětí např. blízko k jinému americkému autorovi Jamesi Dobsonovi, jehož práce „Láska a kázeň ve výchově dětí“ (1997) nebo „Výchova chlapců“ (2003) byly přeloženy do češtiny. Doherty, podobně jako Dobson, varuje před americkým „měkkým“ chápáním kázně, v jehož pozadí stojí radikální rovnostářský étos, který přijímá generace narozená v padesátých (jak uvádí Dobson), resp. po šedesátých letech (jak tvrdí Doherty) minulého století. Oba autoři kritizují pojetí výchovy, kdy se dospělí (rodiče, popř. učitelé) stylizují do role přátel, starších sourozenců, spojenců, partnerů a pomocníků („služebníků“) dětí. Svůj úkol chápou jako bezmezné respektování potřeb dětí, zvyšování jejich sebeúcty a pocitu důležitosti. Oba autoři se shodně táží, jestli dnešní děti potřebují pro svůj zdravý růst právě toto.

Stiahnuť celý článok v PDF

17 januára, 2012   Komentáre vypnuté na Doherty, William, J.: Kdo koho vychovává? (Stanislav Bendl)