Slovak Journal for Educational Sciences / Slovenský časopis pre pedagogické vedy
Časopis Pedagogika.sk

Category — Ročník 2, číslo 4.

Macháček, Ladislav: Rozvoj interdisciplinárneho vedeckého výskumu mládeže na Slovensku

Európska komisia uskutočnila v roku 2004 prieskum, ktorého záverečná správa je stále aktuálna aj pre Slovensko: mnohé krajiny EU nemajú dostatočné informácie o mládeži, a rozhodnutia, ktoré vlády prijímajú, sa uskutočňujú v podmienkach nedostatočného poznania a porozumenia osobitostiam mladej generácie.

Počas práce na príprave Národnej správy o politike mládeže na Slovensku (2005) (aj vďaka konzultáciám s členmi expertnej skupiny Rady Európy o situácii výskumu mládeže) sa dokonca zistilo, že počet výskumníkov nie je až tak veľký, aby obsiahol aj nové európske témy. Chýbajú mladí adepti výskumu mládeže v sociológii, etnológii, psychológii, pedagogických a politických vedách. Pritom Koncepcia štátnej politiky vo vzťahu k deťom a mládeži v SR do roku 2007, ktorú schválila vláda Slovenskej republiky (č. 1213 z 19. 12. 2001), akceptovala požiadavku na rozvoj vedeckého výskumu mládeže a jeho účasť na ”lepšom poznaní a porozumení mladej generácii”. Odbor detí a mládeže na Ministerstve školstva SR sa zaviazal podporovať nielen výskum mládeže na rozličné aktuálne témy, ale aj „informačné“ a „sebaorganizujúce“ aktivity výskumníkov mládeže.

Stiahnuť celý článok v PDF

9 októbra, 2011   Komentáre vypnuté na Macháček, Ladislav: Rozvoj interdisciplinárneho vedeckého výskumu mládeže na Slovensku

Dončevová, Silvia: Quo vadis, univerzitné vzdelávanie, veda a výskum na pedagogických fakultách?

Pri príležitosti 65. výročia založenia Pedagogickej fakulty Univerzity Komen-ského v Bratislave usporiadala fakulta vedeckú konferenciu s medzinárodnou účasťou pod názvom „Quo vadis, univerzitné vzdelávanie, veda a výskum v odboroch spojených s prípravou učiteľov, logopédov, špeciálnych, sociálnych a liečebných a sociálnych pedagógov?“. Podujatie sa konalo pod záštitou pre-miérky Slovenskej republiky prof. PhDr. Ivety Radičovej, PhD. Slávnostné otvorenie konferencie sa začalo tradične hudobnými vystúpeniami študentov a pedagógov Katedry hudobnej výchovy PdF UK v Bratislave. Umeleckú di-menziu konferencie doplnila aj výstavka výtvarných diel študentov Katedry výtvarnej výchovy PdF UK, umiestnených na stenách architektonicky nezaují-mavej (a už aj dosť ošumelej) kongresovej sály internátu Družba. Nasledovali príhovory rektora Univerzity Komenského v Bratislave prof. RNDr. Karola Mičietu, PhD., dekanky Pedagogickej fakulty UK prof. PaedDr. Alice Vančo-vej, CSc. a ministra školstva Slovenskej republiky Ing. Eugena Jurzycu.

Stiahnuť celý článok v PDF

9 októbra, 2011   Komentáre vypnuté na Dončevová, Silvia: Quo vadis, univerzitné vzdelávanie, veda a výskum na pedagogických fakultách?

PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky.

Cieľom publikácie je prispieť k objasneniu zložitého procesu, akým sa dieťa učí jazyk a komunikáciu s ním. Publikácia analyzuje proces osvojovania si jazyka a rozvoja komunikačných schopností detí na základe teórií a výskumov vývinovej psycholingvistiky. Táto vedná oblasť je u nás menej rozvíjaná, pre-tože sa v našich podmienkach detská reč skúma málo. Autor veľmi dôsledne prezentuje doteraz zistené poznatky z tejto oblasti a dopĺňa ich výskumami, realizovanými predovšetkým v zahraničí. Mapuje aj empirické zistenia získané vo výskumoch uskutočnených v Čechách a na Slovensku. Text ponúka jednak súbor poznatkov o procese osvojovania si jazyka dieťaťom, jednak informácie o tom, ako boli tieto poznatky získané vo výskume. Ako celok kniha odkrýva množstvo doteraz nepreskúmaných oblastí a na čitateľa pôsobí veľmi inšpira-tívne. V publikácii sa nachádzajú tzv. rámce, v ktorých sú podrobne opísané niektoré dôležité výskumné práce.

Stiahnuť celý článok v PDF

9 októbra, 2011   Komentáre vypnuté na PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky.

KELLER, Jan –TVRDÝ, Lubor: Vzdělanostní společnost.

Hneď v úvode svojho diela autori deklarujú, že hoci sa k otázke vzdelanosti stavajú pozitívne a chápu ju ako predpoklad budovania a rozvíjania kultúry, snažia sa vyvracať niektoré mýty „vzdelanostnej spoločnosti“. Medzi tie hlavné patrí aj deklarovanie ekonomickej úspešnosti štátu v priamej úmere od počtu percent vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Ďalšími nepotvrdenými hypotézami súčasnej spoločnosti sú predstavy o zvyšovaní pružnosti ekonomiky na základe výšky dosiahnutého vzdelania, efektívnejšom rozvoji podnikateľských aktivít či pevnejších hodnotových rebríčkoch, závisiacich priamo od dosiahnutého vzdelania členov tejto spoločnosti. Je teda potrebné zbaviť sa ilúzií o tom, že „rozvoj vzdělanosti je sám o sobě schopen vyřešit problémy, kterým čelí moderní společnost ve fázi globalizované ekonomiky služeb. Žít v iluzích a konějšit se pověrami není přece důstojné vzdělání lidí“ (s. 25).

Stiahnuť celý článok v PDF

9 októbra, 2011   Komentáre vypnuté na KELLER, Jan –TVRDÝ, Lubor: Vzdělanostní společnost.

KUDLÁČOVÁ, Blanka: Dejiny pedagogického myslenia I. Počiatky vedomej výchovy a pedagogických teórií.

V oblasti historicko-pedagogického bádania treba s radosťou privítať každé nové dielo, ktoré akýmkoľvek spôsobom rozširuje naše doterajšie poznatky o dejinách školstva a pedagogiky. V plnej miere to platí aj o tejto publikácii, monografii s viacerými funkčnými prvkami učebnice. Recenzovaná publikácia vyšla z dielne vysokoškolskej učiteľky Blanky Kudláčovej z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. Je prvou časťou zamýšľanej trilógie mapujúcej dejiny pedagogiky – v autorkinej nomenklatúre – dejiny pedagogického myslenia.

Stiahnuť celý článok v PDF

9 októbra, 2011   Komentáre vypnuté na KUDLÁČOVÁ, Blanka: Dejiny pedagogického myslenia I. Počiatky vedomej výchovy a pedagogických teórií.