Slovak Journal for Educational Sciences / Slovenský časopis pre pedagogické vedy
Časopis Pedagogika.sk

Category — Ročník 4, čislo 4.

Polakovičová, Renáta – Ivanovičová, Júlia: Komenský a my: tvorivá činnosť detí a mládeže

Dňa 20. júna 2013 sa v priestoroch Katedry pedagogiky Pedagogickej fakulty UKF v Nitre konala vernisáž a slávnostné vyhodnotenie 10. ročníka celo- slovenského kola českej literárnej avýtvarnej súťaže „Komenský a my“. Pozornosť bola venovaná výsledkom tvorivej činnosti súťažiacich detí a mládeže základných a stredných škôl z celého Slovenska, ktorým boli udelené diplomy a zaujímavé ocenenia za ich víťazné práce.

Na českú súťaž s jej jedenástym ročníkom, ktorú vyhlasuje a odborne garantuje Unie Comenius v Prahe (a organizačne zabezpečuje ZŠ Brandýs nad Orlicí), nadväzuje slovenské kolo súťaže. Hlavným usporiadateľom a organizátorom súťaže na Slovensku je Katedra pedagogiky Pedagogickej fakulty UKF v Nitre, ktorá súťaž organizuje aj v rámci projektu UGA IV/16/2012 „Rozvoj osobnosti detí a mládeže prostredníctvom poznávania odkazu a myšlienok J. A. Komenského“. Záštitu nad celoslovenským kolom súťaže a odbornú garanciu prijala pôvodne dekanka PF UKF v Nitre Gabriela Petrová, ako aj novozvolená dekanka PF UKF v Nitre Eva Szórádová.

Stiahnuť celý článok v PDF

14 októbra, 2013   Komentáre vypnuté na Polakovičová, Renáta – Ivanovičová, Júlia: Komenský a my: tvorivá činnosť detí a mládeže

Minarechová, Michaela – Sedliaková, Iveta: Analýza vzdelávacích potrieb pedagogických a odborných zamestnancov

Dňa 13. júna 2013 sa konal seminár verejnej oponentúry v Spišskej Kapitule v priestoroch Garni hotela Kapitula. Témou semináru verejnej oponentúry bol výstup zvýskumu snázvom Analýza vzdelávacích potrieb pedagogických zamestnancov aodborných zamestnancov vpredprimárnom vzdelávaní detí zmarginalizovaných rómskych komunít (ďalej MRK), ktorý vychádza z národného projektu Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy. Projekt bol spolufinancovaný zo zdrojov EÚ. Hlavným výskumným problémom uvedeného národného projektu sú vzdelávacie potreby pedagogických a odborných zamestnancov na podporu foriem a obsahov kontinuálneho vzdelávania zameraného na skvalitnenie auľahčenie práce s deťmi z MRK. Zrealizovaný výskum pozostával z kvantitatívneho a kvalitatívneho výskumu. Verejnej oponentúry sa aktívne zúčastnili odborní garanti a experti, ktorí odprezentovali postup práce a nadobudnuté zistenia jednotlivých častí, za ktoré boli zodpovední.

Stiahnuť celý článok v PDF

14 októbra, 2013   Komentáre vypnuté na Minarechová, Michaela – Sedliaková, Iveta: Analýza vzdelávacích potrieb pedagogických a odborných zamestnancov

Hoffmann, Cordula: Kooperatives Lernen – Kooperativer Unterricht (Imrich Ištván)

Publikácia s názvom Kooperatívne učenie – Kooperatívne vyučovanie (voľný preklad autora recenzie) od nemeckej autorky Corduly Hoffmann je veľmi cenným, obohacujúcim prínosom poznania špecifík didaktickej teórie. Cordula Hoffmann patrí k praktikom, disponuje bohatými skúsenosťami z vyučovania na školách v USA a v Nemecku. Autorka takisto pôsobila niekoľko rokov ako odborníčka (poradkyňa) pre oblasť vzdelávania v rámci nemeckej rozvojovej pomoci pre Západnú Afriku. Získané skúsenosti autorky sa stali impulzom pre jej návrhy na zlepšenie kvality výučby na nemeckých školách. Z Ameriky si autorka odniesla ideu kooperatívneho učenia, vyskúšala, upravila a prispôsobila mnohé metódy na nemecké podmienky. Obzvlášť ju ovplyvnil S. Kagans, ktorý v 80-tych rokoch 20. storočia spolu so žiakmi, študentmi a učiteľmi vytvoril koncepciu kooperatívneho vyučovania. Prostredníctvom svojich publikácií chce autorka prispieť a pomôcť učiteľom pri uplatňovaní kooperatívneho učenia a vyučovania v školskej praxi.

Stiahnuť celý článok v PDF

14 októbra, 2013   Komentáre vypnuté na Hoffmann, Cordula: Kooperatives Lernen – Kooperativer Unterricht (Imrich Ištván)

Lukáč, Marek (ed.): Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. storočie (Silvia Lukáčová)

Zborník Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. storočie predstavuje výstup z rovnomennej medzinárodnej vedeckej konferencie, ktorú organizovala Katedra andragogiky Fakulty humanitných aprírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove, v spolupráci so Slovenskou sociologickou spoločnosťou dňa 11. decembra 2012 v Prešove. Hlavným cieľom konferencie bolo analyzovať súčasný stav, problémové oblasti a možné hlavné vývojové tendencie v edukácii vo svete vyžadujúcom od jednotlivcov rôznorodé kompetencie pre ich uplatnenie sa v spoločnosti a v práci. Stanovený cieľ konferencie možno aplikovať i ako cieľ publikovaného zborníka, keďže jeho štruktúra kopíruje tematické zameranie konferencie v jej jednotlivých sekciách.

Stiahnuť celý článok v PDF

14 októbra, 2013   Komentáre vypnuté na Lukáč, Marek (ed.): Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. storočie (Silvia Lukáčová)