Slovak Journal for Educational Sciences / Slovenský časopis pre pedagogické vedy
Časopis Pedagogika.sk

Category — (1) Štúdie / Studies

Hrehová, Daniela – Rác, Igor: Adaptácia na vysokoškolské štúdium – teoretické východiská a čo o tom hovorí prieskum medzi študentmi

Anotácia: Adaptácia na vysokoškolské štúdium – teoretické východiská a čo o tom hovorí prieskum medzi študentmi. Vízia a kontext: Pojem „adaptácia“ sa v pedagogike používa v súvislosti s otázkami prispôsobovania sa jedinca podmienkam školského prostredia – vysokoškolskej činnosti, štúdia a života. Pojem adaptácie študentov v podmienkach slovenských technických univerzít nie je veľmi frekventovaný. Proces nástupu študenta na vysokú školu predstavuje na pohľad jednoduchú etapu ľudského života.

Cieľ: Predmetom prezentovanej štúdie bolo (1) poukázať na aktuálnosť problematiky adaptačného procesu študentov v začiatkoch vysokoškolského štúdia, čoho dôkazom sú viaceré domáce a zahraničné teoretické a výskumné práce, (2) zistiť názory študentov, ako sú oboznámení so systémom zjavných a nezjavných požiadaviek, ktoré určujú špecifiká vysokoškolského štúdia (informácie o organizácii vysokoškolského štúdia, o problematike vedeckej práce, metodike a formách výučby a pod.), závery výsledkov využiť na optimalizáciu obsahu pilotného predmetu zameraného na zvládnutie akademickej adaptácie študentov prvých ročníkov).

Zistenia: Výsledky prieskumu odhalili nutnosť včasnej intervencie pri adaptačných problémoch na vysokoškolské štúdium. Osobitná pozornosť je v závere venovaná možným riešeniam na postupné preklenutie tejto neľahkej etapy v živote študentov s využitím tzv. humanistických prístupov, aby sa vylúčili, či znížili nepriaznivé vplyvy na študentov.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, ročník 6, č. 2: 86-111

Kľúčové slová: adaptácia, študenti, štúdium, vysokoškolské prostredie, technická univerzita

Adaptation to a University Environment – Theoretical Underpinnings and Some Contextual Information from Students’ Survey. Vision and context: The term of adaptation in pedagogy isused in the context with the questions of adaptation of an individual to the conditions of a school environment university activity, study and life. The term of students adaptation within the conditions of Slovak technical universities is not very frequent. The process of a student entering the university presents a simple period of mans life.

Goal: the point of a presented study was to (1) mention the topicality of the problem of adaptation process of students at the beginning of their university study, presented in more home or foreign theoretical and research works, (2) to find out the opinions of the students, how well they are informed of fundamental questions and problems of a technical field within their university study (information concerning the organization of university study, the scientific work, the methodology and forms of education etc.) the conclusions of the results should be used to optimalize the content of the pilot subject oriented to manage the first grade students´academic adaptation.

Findings: the results of the survey revealed the need for early intervention within adaptation problems for university study. In conclusion, individual attention is paid to the possible solutions on continuous bridging over this difficult period within the life of students with the use of so-called humanistic approaches in order to exclude or decrease unfavorable influences on students.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, Vol. 6 (No. 2: 86-111)

Key words: : adaptation, students, study, environment university, technical university

Stiahnuť celý článok v PDF

19 apríla, 2015   Komentáre vypnuté na Hrehová, Daniela – Rác, Igor: Adaptácia na vysokoškolské štúdium – teoretické východiská a čo o tom hovorí prieskum medzi študentmi

Mišáková, Petra: Podporované vzdelávanie ľudí s duševnou poruchou

Anotácia: Podporované vzdelávanie ľudí s duševnou poruchou.Práca prezentuje dôležitosť vzdelávania a následky duševnej poruchy v oblasti vzdelávania. Zameriavame pozornosť na zrealizovaný výskum a zhŕňame jeho výsledky. Hlavným cieľom výskumu bolo zmapovať potreby ľudí s duševnou poruchou pri vzde-lávaní, zistiť s akými problémami sa stretávajú, aké zdroje podpory využívajú alebo by radi využívali. Kvalitatívnou metódou hĺbkového rozhovoru sme skúmali skúsenosti so vzdelávaním a postoj k opätovnému vzdelávaniu u ľudí s duševnou poruchou, ktorí využívajú komunitné služby.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, ročník 6, č. 2: 112-126

Kľúčové slová: duševná porucha, podporované vzdelávanie

Supported Education of People with Mental Disorder. This thesis presents the importance of education and the consequences of mental disorders in the field of education. We focus our attention on executed research and summarizing its results. The main goal of the thesis was to study the needs of people with mental disorders in education, find out what problems they encounter, what sources of support used or would like to use. We explored educational experience and attitude to re-education by qualitative method of in-depth interview advances with people with mental disorders, who use community services.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, Vol. 6 (No. 2: 112-126)

Key words: : mental disorder, supported education.

Stiahnuť celý článok v PDF

19 apríla, 2015   Komentáre vypnuté na Mišáková, Petra: Podporované vzdelávanie ľudí s duševnou poruchou

Kubalíková, Andrea: Možné inovácie v profesijnom rozvoji učiteľov

Anotácia: Možné inovácie v profesijnom rozvoji učiteľov.Príspevok poukazuje na možné inovácie v systéme ďalšieho vzdelávania učiteľov s rešpektovaním andragogických aspektov, ktoré vychádzajú z edukácie dospelých a na ktoré sa sústreďuje pozornosť mnohých zahraničných štúdií o profesijnom rozvoji učiteľov. Na základe analýzy vybraných odborných štúdií a skúseností autorky z realizácie medzinárodnej projektovo-výskumnej štúdie komparuje viacero prístupov, teoretických koncepcií a modulov, ktoré sa zameriavajú na oblasť profesijného rozvoja učiteľov a ich kontinuálneho vzdelávania.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, ročník 6, č. 1: 7-23

Kľúčové slová: pedeutológia; andragogický a epistemologický prístup k vzdelávaniu učiteľov; profesijný rozvoj pedagóga

The Possible Innovations in the Teacher Professional Development. The contribution underlines the potential innovation in post-initial teacher training with respect andragogical aspects that are based on the education of adults and that is focused the attention of many foreign studies on the professional development of teachers. Based on an analysis of selected studies and professional experience of the author’s cooperating international design-research study compares several approaches, theoretical concepts and modules that focus on the area of lifelong teacher education and their professional development.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, Vol. 6 (No. 1: 7-23)

Key words: : teacher professional development; andragogical and epistemological approach to post-initial teacher education

Stiahnuť celý článok v PDF

15 januára, 2015   Komentáre vypnuté na Kubalíková, Andrea: Možné inovácie v profesijnom rozvoji učiteľov

Svitačová, Eva Mravcová, Anna Moravčíková, Danka: Globálne rozvojové vzdelávanie na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre – jedna z foriem internacionalizácie vzdelávania

Anotácia: Globálne rozvojové vzdelávanie na Fakulte ekonomiky a manaž-mentu SPU v Nitre – jedna z foriem internacionalizácie vzdelávania.Požiadavka internacionalizácie vzdelávania je v súčasnosti nanajvýš aktuálna aj pre slovenské vysoké školy a univerzity. Dôkazom je aj Fakulta ekonomiky a manaž-mentu SPU v Nitre, ktorá sa v tejto súvislosti, okrem iného, usiluje do edukačného procesu zavádzať nové formy vzdelávania a nové vzdelávacie prístupy. Jedným z nich je globálne rozvojové vzdelávanie. Za účelom komplexnejšej prípravy budúcich ekonomických aktérov na prax v novom globálnom ekonomickom a spoločenskom prostredí, prebieha postupná implementácia tohto fenoménu aj do edukačného procesu na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre (ďalej len FEM SPU). Na to sa zameriava aj výskumný projekt KEGA, ktorého riešiteľmi sú pedagógovia z viacerých katedier FEM. Opierajúc sa o uvedený výskum, príspevok prináša nielen aktuálne predstavy o cieľoch, spôsoboch a formách implementácie tohto nového vzdelávacieho prístupu do edukačného procesu na FEM SPU. Vďaka tomu, že v rámci daného výskumu sa riešitelia stretli s kolegami z ďalších ekonomických fakúlt na Slovensku, spoločnými silami sa usilovali nachádzať najvhodnejší spôsob implementácie globálneho rozvojového vzdelávania do edukačného procesu na ekonomických fakultách.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, ročník 6, č. 1: 24-43

Kľúčové slová: internacionalizácia; globálne rozvojové vzdelávanie; ekonomické fakulty; globalizácia; implementácia

Global development education at the Faculty of Economics and Management at SUA in Nitra – one of the forms of internationalization of education. Requirement for internationalization of education is currently highly actual also for the Slovak colleges and universities. The evidence is also the Faculty of Economics and Management at SUA in Nitra, which among other things also aspires to implement new forms of education and new educational approaches to the educational process, in this context. One of them is the global development education. For the purpose of more comprehensive training of future economic actors for the practice in a new global economic and social environment, the gradual implementation of this phenomenon into the educational process at the Faculty of Economics and Management SUA in Nitra (further as FEM SUA), is in progress. Also the research project KEGA is focused on this. Its solutionists are the educators from several departments of FEM. On the basis of this research the paper brings not only the current ideas about the goals, methods and forms of implementation of this new educational approach into the educational process at FEM SUA. Thanks to the fact that the solutionists could meet with the colleagues from other faculties of economics in Slovakia within this research, they tried to find the most appropriate method of implementation of global development education into the educational process at the faculties of economics, together.

PEDAGOGIKA.SK, 2015, Vol. 6 (No. 1: 24-43)

Key words: : internationalization; global development education; economic faculties; globalization; implementation

Stiahnuť celý článok v PDF

15 januára, 2015   Komentáre vypnuté na Svitačová, Eva Mravcová, Anna Moravčíková, Danka: Globálne rozvojové vzdelávanie na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre – jedna z foriem internacionalizácie vzdelávania

Hanesová, Dana: Pedagogická koncepcia Mateja Bela (1684 – 1749)

Anotácia: Pedagogická koncepcia Mateja Bela (1684 – 1749). Príspevok približuje význam pedagogického diela Mateja Bela z pohľadu súčasných edukačných vied. V prvej časti analyzuje východiská Belovej pedagogiky, najmä vplyv pietistickej pedagogiky a jej aplikáciu pedagogického realizmu. Z historických dokumentov, zaznamenávajúcich Belove reformné počiny v školách v Banskej Bystrici a v Bratislave, je možné utvoriť si predstavu koncepcie Belovej pedagogiky. Najrozsiahlejšia časť venovaná Belovej koncepcii učiteľstva analyzuje dimenziu teleologickú – jeho štruktúru cieľov, dimenziu sociálno-inštitucionálnu – vzťahy medzi subjektami výchovy, dimenziu obsahovú ako aj dimenziu didakticko-metodickú. Autorka stručne naznačuje aj základné princípy Belovej koncepcie vychovávania a výchovného poradenstva. V závere hodnotí významnosť vplyvu Belových reforiem ako aj ich obmedzenia.

PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 4: 273-289

Kľúčové slová: Matej Bel, pedagogická koncepcia, učiteľstvo, vychovávanie, pietistická pedagogika, pedagogická reforma, didaktika.

Teaching conception of Matej Bel (1684 – 1749). The study presents the importance of teaching work of Matej Bel in terms of current educational sciences. The first part analyzes the bases of Bel’s pedagogy, particularly the influence of Pietist education and its application of pedagogical realism. Out of historical documents recording Bel’s reform achievements in schools in Banska Bystrica and Bratislava, it is possible to construct an idea of Bel’s educational conception. The largest section on Bel’s concept of teaching analyzes the teleological dimension – his structure of objectives, the socio-institutional dimension – the relationship between education entities, as well as the content dimension and the didactic-methodical dimension. The author briefly indicates Bel’s basic principles of affective education and educational counseling. In conclusion she assesses the significance of the impact of Bel’s reforms as well as their limitations.

PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5, č. 4: 273-289

Key words: : Matej Bel, educational concept, teaching, formation, Pietist pedagogy, educational reform, teaching methods

Stiahnuť celý článok v PDF

18 októbra, 2014   Komentáre vypnuté na Hanesová, Dana: Pedagogická koncepcia Mateja Bela (1684 – 1749)