Category — (1) Štúdie / Studies
Sawicki, Silvester: Pohybové aktivity a všímavosť u mladých ľudí
Anotácia: Pohybové aktivity a všímavosť u mladých ľudí. Príspevok sa zaoberá skúmaním úrovne pohybových aktivít, všímavosti a ich vzájomnej korelácie u stredoškolákov a vysokoškolákov. Všímavosť (angl. mindfulness) definujeme ako špecifický mentálny stav a kompetenciu so širokospektrálnym pozitívnym vplyvom. Výsledky ukázali, že mladí ľudia sa nedostatočne pohybujú a majú málo rozvinutú kompetenciu všímavosti. Existuje pritom štatisticky významný rozdiel medzi pohlaviami, kde chlapci sa pohybujú viac ako dievčatá, a majú aj vyššie skóre všímavosti. Zistili sme tiež, že existuje štatisticky významný vzťah medzi všímavosťou a pohybovými aktivitami. Domnievame sa, že tieto zistenia môžu súvisieť s nedostatkami inštitucionálneho vzdelávania.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 4: 290-302
Kľúčové slová: pohybové aktivity, všímavosť, pohybové aktivity, zdravie, vzdelávanie, korelácie
Physical Activities and Mindfulness of Young People The paper deals with research the level of physical activities and mindfulness and their cross correlation of high school and university students. Mindfulness is defined as a correlation of high school and university students. Mindfulness is defined as a correlation of high school and university students. Mindfulness is defined as a specific mental state and competency with broad-spectrum positive impact. The results showed that young people are not sufficiently physical activity and have results showed that young people are not sufficiently physical activity and have underdeveloped competence of mindfulness. In this research variable we found a underdeveloped competence of mindfulness. In this research variable we found a statistically significant difference between the sexes, wherein boys have more between the sexes, wherein boys have more between the sexes, wherein boys have more between the sexes, wherein boys have more physical activities than girls, and they have a higher score of mindfulness. We found that there are a statistically significant relationship between mindfulness and physical activities, too. We think that the research findings may be related to a lack of institutional education
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5, č. 4: 290-302
Key words: : physical activities, mindfulness, health, education, correlations
18 októbra, 2014 Komentáre vypnuté na Sawicki, Silvester: Pohybové aktivity a všímavosť u mladých ľudí
Kaliská, Lada – Kaliský, Ján: Morálna kompetencia študentov a učiteľov etickej výchovy
Anotácia: Morálna kompetencia študentov a učiteľov etickej výchovy. Príspe-vok prináša závery z testu morálnej kompetencie s cieľom jeho pilotnej verifikácie so zámerom využiť ho pri zisťovaní účinnosti pedagogických intervenčných programov zameraných na rozvoj morálnych kvalít osobnosti. Test MUT (Moralisches Urteil-Test) vychádza z dvojaspektovej teórie morálneho vývinu, ktorú obhajuje súčasný nemecký psychológ G. Lind. Na zámerne vybranej vzorke vysokoškolských študentov etickej výchovy (N = 63) a učiteľov etickej výchovy z praxe (N = 51) bola verifikovaná reliabilita v zmysle vnútornej konzistencie a test-retestovej stability výsledkov dosiahnutých slovenskou verziou testu MUT. Štatistická analýza preukázala dostatočnú mieru reliability testu MUT a pri posudzovaní rozdielov v úrovni morálnej kompetencie medzi študentmi a učiteľmi etickej výchovy sa prekvapivo nezistili signifikantné rozdiely.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 3: 181-192
Kľúčové slová: morálna kompetencia; test MUT; G. Lind; dvojaspektová teória morálneho vývinu; študenti etickej výchovy; učitelia etickej výchovy
Moral Competence of Ethical Education Students and Teachers. The article brings out the results of Moral Competence Test (MCT) with an aim of its pilot verification and intention of its further usage to find out educational intervention program efficacy focusing personality’s moral quality development. The MCT test arises from Moral Development Dual-Aspect Theory being analyzed and constructed by a current psychologist G. Lind. There was verified reliability of a Slovak MCT version in the sense of inner consistency and test-retest result stability at chosen research sample of students of Ethical Education (N=63) and of teachers of Ethical Education (N=51) in the article. The statistical analysis proved sufficient reliability of MCT. There were found surprisingly no significant differences in moral competence level between Ethical Education students and teachers.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 3: 181-192)
Key words: Moral Competence; Test MCT; G. Lind; Moral Development Dual-Aspect Theory; Ethical Education Students; Ethical Education Teachers
12 júla, 2014 Komentáre vypnuté na Kaliská, Lada – Kaliský, Ján: Morálna kompetencia študentov a učiteľov etickej výchovy
Benyak, Jozef – Kövérová, Estera – Vranaiová, Klára: Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru
Anotácia: Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru. V predkladanom článku sa venujeme vybraným (filozofickým a sociopolitickým) atribútom komparatívnej pedagogiky. V prvom rade sa zaoberáme charakteristi-kou komparatívnej pedagogiky a jej definíciou, v druhom rade základnými pojmami a v neposlednom rade oblastiam, ktoré by mali podľa nášho názoru byť predmetom skúmania v komparatívnej pedagogike. Spoločne s autorkou Manzon súhlasíme, že komparatívna pedagogika je interdisciplinárny pododbor peda-gogických vied, ktorý systematicky skúma podobnosti a rozdiely medzi vzdeláva-cími systémami v dvoch a viacerých národných alebo kultúrnych kontextoch a ich interakciu s vnútorným a vonkajším pedagogickým prostredím. Väčšina autorov a autoriek je toho názoru, že komparatívna pedagogika by mala pri analýze pojmov, ako napríklad globalizácia, internacionalizácia, neoliberalizmus, vedo-mostná ekonomika, celoživotné vzdelávanie, ľudský kapitál, pracovný tréning (odborné vzdelávanie), verejná edukácia, industrializácia, zaujať kritický pohľad na spoločnosť a jej výchovnovzdelávací systém.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 3: 193-218
Kľúčové slová: komparatívna pedagogika, neoliberalizmus, globalizácia, vedný odbor
Selected Attributes of Comparative Education as a Field. At this article we discuss comparative education as science and define its subject. We look at comparative education through the historical context, but on the other hand we deal with contemporary problems of comparative education and address issues like generating global standards of education, disappearance of national specificities of education, measures of education, relationship between trade market and education, problems of public education, what is interpretation of human capital and new formed competencies and what is the implications of this interpretations. According to us comparative education is the area where problems of education in this global society take place.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 3: 193-218)
Key words: Comparative education, neoliberalism, globalization, field
12 júla, 2014 Komentáre vypnuté na Benyak, Jozef – Kövérová, Estera – Vranaiová, Klára: Vybrané atribúty komparatívnej pedagogiky ako vedného odboru
Harausová, Helena: Názory učiteľov SOŠ na kontinuálne vzdelávanie, jeho potrebu a prínos pre skvalitňovanie vyučovacieho procesu
Anotácia: Názory učiteľov SOŠ na kontinuálne vzdelávanie, jeho potrebu a prínos pre skvalitňovanie vyučovacieho procesu. Obsahom tohto článku je opis výsledkov výskumu. Respondentmi boli učitelia odborných predmetov na stredných odborných školách v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji. Výskum bol zameraný na kontinuálne vzdelávanie, jeho potrebu a na jeho prínos pre skvalitňovanie výučby. V prvej časti článku sú prezentované teoretické východiská o profesijnom rozvoji učiteľov, ktorého súčasťou je aj kontinuálne vzdelávanie a sebavzdelávanie.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 3: 219-232
Kľúčové slová: kontinuálne vzdelávanie, sebavzdelávanie, potreba kontinuálneho vzdelávania.
VET Teachers‘ Views on the In-service Training Needs and Contribution to the Instruction. The content of this article is a description of the research results. The respondents were teachers of vocational subjects at secondary technical schools in the Prešov and Košice region. The research was focused on continuing education, the need for it, and its contribution to the improvement of teaching. The first part of the article presents the theoretical background on the professional development of teachers, which also includes continuing education and self-education.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 3: 219-232)
Key words: continuing education, self-education, the need for continuing education.
12 júla, 2014 Komentáre vypnuté na Harausová, Helena: Názory učiteľov SOŠ na kontinuálne vzdelávanie, jeho potrebu a prínos pre skvalitňovanie vyučovacieho procesu
Bernát, Libor: Študenti zo Slovenska na Českej vysokej škole technickej v Brne v medzivojnovom období a ich študijné výsledky
Anotácia: Študenti zo Slovenska na Českej vysokej škole technickej v Brne v medzivojnovom období a ich študijné výsledky. V štúdii analyzujeme doteraz málo spracovávanú tému študentov zo Slovenska na technických vysokých ško-lách v Československu v medzivojnovom období. Pretože na Slovensku sa nenachádzala technická vysoká škola, museli študenti zo Slovenska cestovať do Čiech alebo študovať v zahraniční. Najskôr definujeme pojem študent zo Sloven-ska, t. j. poslucháča majúceho trvalé bydlisko na území dnešného Slovenska, alebo slovenskej národnosti. Na základe archívnych prameňov stanovujme počty študentov na jednotlivých odboroch. Ďalej analyzujeme ich dĺžku štúdia, pro-spech pri 1. a 2. štátnej skúške, ako i vek študentov. Vo výsledkoch zohľadňujeme prestupy študentov z jedného odboru do druhého.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 2: 99-121
Kľúčové slová: študenti, vysoká škola technická, Slovensko, prospech, štátnice, vek poslucháčov
Students from Slovakia to the Czech Technical University in Brno in the Interwar Period and their Academic Achievement. The study analyzed so far little theme being processed students from Slovakia at technical universities in Czechoslovakia in the interwar period. Because in Slovakia did not appear technical college, students had to travel from Slovakia to the Czech Republic or study abroad. First define the concept of a student from Slovakia, i.e. listener having permanent residence in the territory of today’s Slovakia or Slovak nationality. Based on archival sources we determine the number of students in their respective fields. Next, we analyze their length of study, in favor of 1 and 2 state examination, as well as students age. In the results, we consider transfers of students from one department to another.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 2: 99-121)
Key words: students, Technical University, Slovakia, favor, exams, age listeners
16 apríla, 2014 Komentáre vypnuté na Bernát, Libor: Študenti zo Slovenska na Českej vysokej škole technickej v Brne v medzivojnovom období a ich študijné výsledky