Category — (1) Štúdie / Studies
Malatinská, Silvia: Kritická historická analýza vplyvu pruského vzdelávacieho systému na americký vzdelávací systém
Anotácia: Kritická historická analýza vplyvu pruského vzdelávacieho systému naamerický vzdelávací systém. V príspevku poukazujeme na vplyv pruského vzdelávacieho systému na americký vzdelávací systém. Ukazuje sa, že súčasné snahy o odstránenie bipolarity medzi kontinentálnym európskym typom vzdelávania a anglo-americkým typom vzdelávania boli prítomné už oveľa skôr. Touto prácou tak prinášame zaujímavú historickú súvislosť medzi vzdelávacím systémom Pruska a americkým vzdelávacím systémom. V analýze sa zaoberáme vznikom pruského vzdelávacieho systému a opisom tohto systému. Ďalej sa zameriavame na správu francúzskeho filozofa Victora Cousina a na jej obrovský vplyv. Následne prinášame pohľad na históriu amerických verejných škôl a predstavujeme Horace Manna ako zakladajúcu osobnosť. Ukážeme si zmeny, ktoré nastali v Amerike po implementácii pruského vzdelávacieho systému. Kritickú analýzu uzatvárame vyjadreniami poukazujúcimi na skutočné zámery implementácie pruského vzdelávacieho systému do vznikajúceho amerického vzdelávacieho systému.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 2: 122-136
Kľúčové slová: americký vzdelávací systém, Cousinova správa, Horace Mann,
implementácia, pruský vzdelávací systém, vzdelávacie výpožičky
A Critical Historical Analysis of the Impact of the Prussian Education System on the U.S. Education System. In this paper we highlight the impact of the Prussian education system on the American education system. It turns out that the current efforts to eliminate bipolarity between continental European type of education and the Anglo-American type of education were present much earlier. This work provides an interesting historical nexus between the education systems of Prussia and the American education system. In the analysis, we discuss the emergence of the Prussian education system and the description of this system. Furthermore, we focus on the report of the French philosopher Victor Cousin and its huge impact. Subsequently, we provided insight into the history of American public schools and introduce Horace Mann as founding person. We will show the changes that have occurred in America after the implementation of the Prussian education system. At the end of this critical analysis we find statements showing the true intentions of the implementation of the Prussian education system in the emerging American education system.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 2: 122-136)
Key words: Prussian educational system, American educational system, implementation, educational borrowing
16 apríla, 2014 Komentáre vypnuté na Malatinská, Silvia: Kritická historická analýza vplyvu pruského vzdelávacieho systému na americký vzdelávací systém
Minárechová, Michaela: Využitie metódy concept cartoons© pri modifikácii žiackych predstáv o prírodných javoch
Anotácia: Využitie metódy concept cartoons© pri modifikácii žiackych predstáv o prírodných javoch. Concept cartoons© predstavuje inovatívnu vzdelávaciu a zároveň diagnostickú metódu, založenú na konštruktivistickom prístupe k príro-dovednému vzdelávaniu. V zahraničných zdrojoch nájdeme mnoho prác zaoberajúcich sa touto metódou a jej širokým uplatnením vo vyučovaní. Avšak na Slovensku nie je metóda concept cartoons© príliš známa a rozšírená. V našom príspevku sa zameriavame na priblíženie problematiky práce s metódou concept cartoons© tak v jej didaktickej, ako aj vo výskumnej aplikácii. Cieľom našej práce je identifikovať detské naivné predstavy o vybraných prírodných javoch prostredníctvom pretestov. V ďalšej časti výskumu aplikujeme metódu concept cartoons©, a tak sa pokúsime zistiť jej funkčnosť a didaktický potenciál.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, roč. 5, č. 2: 137-159
Kľúčové slová: concept cartoons©, mladší školský vek, prekoncepty, prírodné javy
Using Concept Cartoons © for Modification of Pupil´s Ideas about Natural Phenomena. Concept cartoons © is an innovative educational as well as diagnostic method based on the constructivist approach to science education. We find many studies dealing with this method and its widespread use in the classroom in foreign sources. However, method concept cartoons © is not too well known and widespread in Slovakia. In our study, we focus on issues with the method concept cartoons © as in its didactic as well as research applications. The purpose of our study is to identify children’s naive ideas about selected natural phenomena by the pretest. In the next part of research we will apply method of concept cartoons© and try to find out its functionality and educational potential.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5 (No. 2: 137-159)
Key words: concept cartoons©, younger school age, preconceptions, natural phenomena
16 apríla, 2014 Komentáre vypnuté na Minárechová, Michaela: Využitie metódy concept cartoons© pri modifikácii žiackych predstáv o prírodných javoch
Kovalčíková, Iveta – Džuka, Jozef: Konceptualizácia pojmu sociálne znevýhodňujúce prostredie
Anotácia: Konceptualizácia pojmu sociálne znevýhodňujúce prostredie. V prí-spevku je upozornené na nedostatočné vymedzenie pojmov, ktoré sa používajú na vyjadrenie nepriaznivých sociálnych podmienok dieťaťa v pedagogickom diskurze. Pre porovnanie autori uvádzajú používanie príbuzných, nie však synonymických pojmov v sociologickom odbornom prostredí. Ako vhodná alternatíva pre pomenovanie týchto podmienok sú navrhované pojmy „sociálne znevýhodňujúce prostredie“ a pre dieťa, ktoré z takého prostredia pochádza „dieťa zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia“. Autori uvádzajú definície týchto pojmov a v závere príspevku upozorňujú na rôzne aspekty sociálne znevýhodňujúceho prostredia – politický, spoločenský, ekonomický, pedagogický a psychologický.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 1: 5-27
Kľúčové slová: sociálne znevýhodňujúce prostredie, dieťa zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia
The Concept of Socially Disadvantaging Environment. The paper tackles the insufficient definition of concepts used to delineate adverse social conditions in educational discourse. The authors compare the use of related, but not synonymic concepts from the field of sociology. An alternative way to label these conditions is proposed, namely „socially disadvantaging environment“ and for a child stemming from such conditions „a child from socially disadvantaging environment“. The authors define these concepts and discuss various aspects of socially disadvantaging environment in the conclusion – political, social, economic, educational and psychological.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5. (No. 1: 5-27)
Key words: socially disadvantaging environment; child from socially disad-vantaging environment
16 januára, 2014 Komentáre vypnuté na Kovalčíková, Iveta – Džuka, Jozef: Konceptualizácia pojmu sociálne znevýhodňujúce prostredie
Przybysz – Zaremba, Małgorzata: Edukačné neúspechy žiakov základných škôl v Poľsku – analýza vybraných pedagogických determinantov
Anotácia: Edukačné neúspechy žiakov základných škôl v Poľsku – analýza vybraných pedagogických determinantov. V texte boli podrobené analýze edu-kačné neúspechy žiakov základných škôl v Poľsku. Vymedzené boli dve skupiny pedagogických determinantov neúspechov vo vzdelávaní: tie, ktoré sú zakorenené v školskom systéme a tie, ktoré prevládajú v didakticko-výchovných kompeten-ciách učiteľov. S cieľom ukázať široký aspekt vplyvu týchto determinantov sa autorka odvoláva na výsledky výskumov, ktoré potvrdzujú analyzovaný problém. Záverečná časť textu obsahuje preventívne opatrenia a všeobecný náčrt peda-gogických exemplifikácií minimalizovania edukačných neúspechov žiakov, ktoré zavedené do praxe môžu podporiť žiakov v prežívaní školského úspechu.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 1: 28-51
Kľúčové slová: neúspech, školské neúspechy, edukačné neúspechy, školský úspech, opakovanie ročníka, prevencia neúspechu vo vzdelávaní
Educational Failures of the Primary School Pupils in Poland – Analysis of Chosen Pedagogical Determinants. The paper analyses educational failures of primary school children in Poland. Two groups of pedagogical determinants of educational failures were distinguished: the first one lies in the school system and the teacher‘s didactic-educational competence. The author quotes results of researches, which confirm the analyzed issues, in order to present broader aspect of affection of these determinants. The final part of the paper includes preventive actions and general outline of pedagogical exemplifications of minimizing pupils‘ educational failures, which once introduced in praxis can strengthen pupils in experiencing the school success.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5. (No. 1: 28-51)
Key words: failure, school failure, school success, repeating, prevention of school failures.
16 januára, 2014 Komentáre vypnuté na Przybysz – Zaremba, Małgorzata: Edukačné neúspechy žiakov základných škôl v Poľsku – analýza vybraných pedagogických determinantov
Klocoková, Jana: Možnosti environmentálnej výchovy a ekopedagogík pre demokratizáciu školského života a občiansku aktivizáciu žiakov
Anotácia: Možnosti environmentálnej výchovy a ekopedagogík pre demokratizáciu školského života a občiansku aktivizáciu žiakov. Štúdia sa venuje environmentálnemu vzdelávaniu a výchove vo vzťahu k demokratizácii školského prostredia. Predstavuje hlavné charakteristiky environmentálnej edukácie, medzi ktoré patrí holistický pohľad na človeka ako člena širšej komunity, ponímanie vzdelávania ako sociálno-kritického učenia a využívanie aktivizujúcich a participatívnych metód výučby. Vytvára tak priestor a vyučovacie situácie, v ktorých participácia žiakov môže nadobúdať konkrétnu a zmysluplnú podobu. Tento argument autorka podopiera a ilustruje na príklade výchovno-vzdelávacieho projektu Zelená škola. Zistenia z empirického výskumu na vybraných základných školách ukázali, že projekt prispieva k participatívnej kultúre školy a vytvára aktivity, vďaka ktorým sa do života školy môžu zapojiť a tvarovať ho aj žiaci, ktorí neašpirujú na členstvo v žiackych parlamentoch, kolégiách alebo na triedne funkcie.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, ročník 5, č. 1: 52-78
Kľúčové slová: environmentálna výchova a vzdelávanie, žiacka participácia, demokracia v škole, Zelená škola.
Benefits of Environmental Education and Ecopedagogies to Enhancement of Democracy in Schools and Civic Engagement of Pupils. The paper deals with environmental education in the context of efforts to enhance democracy in schools. It presents main characteristics of environmental education which include in particular holistic view of the human as a member of broader community, concept of education as a socially critical learning and use of activating and participatory pedagogical methods. Environmental education thus promotes learning environments and situations in which pupil participation can materialize in a tangible and meaningful way. This argument is supported and illustrated by an example of one environmental education project – the Eco-Schools programme. Drawing on data from empirical research comparing selected primary schools the author asserts that the project contributes to participatory culture in schools and gives scope for activities that enable the involvement in school life of those pupils who are otherwise uninterested in participation in formal school self-government bodies and decision making.
PEDAGOGIKA.SK, 2014, Vol. 5. (No. 1: 52-78)
Key words: environmental education, pupil participation, democracy in school, Eco-Schools Programme
16 januára, 2014 Komentáre vypnuté na Klocoková, Jana: Možnosti environmentálnej výchovy a ekopedagogík pre demokratizáciu školského života a občiansku aktivizáciu žiakov