Category — (1) Štúdie / Studies
Bieliková, Michaela: Analýza výchovných programov školských klubov detí
Anotácia: Príspevok je zameraný na analýzu výchovných programov školských klubov detí. Prieskumnú vzorku tvorili výchovno-vzdelávacie zariadenia – ŠKD, ktorých výchovné programy boli vytvorené v rozmedzí rokov 2016 – 2018. Náhodným výberom bolo získaných 17 výchovných programov. Z prieskumu vyplynulo, že väčšina skúmaných ŠKD preberá obsah výchovného programu zo vzorového výchovného programu (2009), čím nevyužíva možnosť vytvorenia a upravenia výchovného programu podľa vlastných preferencií či preferencií školy. Ďalším zistením vyplývajúcim z prieskumu je to, že ŠKD stotožňujú vzdelávaciu tematickú oblasť výchovy s režimovou činnosťou príprava na vyučovanie.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, ročník 9, č. 3: 135-149
Kľúčové slová: školský klub detí, tematické oblasti výchovy, výchovný program, výkonový štandard.
“Analysis of educational programs of after school clubs. The paper is focused on the analysis of educational programs of after school clubs. The survey sample consist of education facilities – after school clubs whose educational programs were created between 2016 and 2018. There were analyzed 17 educational programs which were get through the random selection. The survey revealed that most of the after school clubs have taken the content of the educational program from the example educational program (2009). In this way after school clubs do not use the possibility to create and modify an educational program according to their own preferences or preferences of schools. Another finding from the survey is that after school clubs identifies the educational thematic area of education with the regime activity – preparation for teaching.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, Vol. 9 (No 3: 135-149)
Key words: after school club, tematic areas of education, educational program, performance standard.
11 júla, 2018 Komentáre vypnuté na Bieliková, Michaela: Analýza výchovných programov školských klubov detí
Vorlíček, Radek: „Chráníme sebe a děti“: kamerový systém v problémové základní škole
Anotácia: Článek zkoumá úlohu kamerového systému v základní škole, která se nachází v západní části Slovenské republiky. Zaměřuje se zejména na otázku šikany a věnuje pozornost tomu, zda kamerový systém dokáže šikanu zmírnit či odbourat. Výsledky výzkumu ukazují, že kamerový systém šikanu nedokáže ani zachytit, ani potlačit. Dokáže ji pouze přesunout do méně viditelné formy. Předkládaný text je založen na kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, ročník 9, č. 3: 150-159
Kľúčové slová: Kamerový systém; základní škola; šikana, romský žák; selekce.
“We protect ourselves and the kids“: The Camera System in Problematic Elementary School. The purpose of my study is to analyze the camera system at one of the elementary school in Slovak republic. I especially describe how the lives of children at school have been influenced by the camera system. The special attention is paid to the role of the camera system in relation to school bullying. The study is based on long-term, qualitative, inductive, and ethnographic fieldwork. The central method of the fieldwork was ethnographic observation. The results of this study show that the camera system cannot prevent socio-pathological phenomena in educational settings. The study also sheds light on aspects of interactions of school and non-school settings.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, Vol. 9 (No 3: 150-159)
Key words: Camera system; elementary school; bullying; Roma pupil; selection.
11 júla, 2018 Komentáre vypnuté na Vorlíček, Radek: „Chráníme sebe a děti“: kamerový systém v problémové základní škole
Šuličová, Andrea, Derňarová, Ľubica, Šantová, Tatiana, Cinová, Jana, Novotná, Zuzana, Šimová, Zuzana: Informovanosť pedagógov o prevencii akútnych komplikácií diabetes mellitus 1. typu u detí
Anotácia: Výskyt ochorenia diabetes mellitus 1. typu v súčasnosti vykazuje narastajúcu incidenciu a prevalenciu vo vekovej kategórii detí predškolského a školského veku. Výrazným spôsobom ovplyvňuje biologickú, psychologickú a sociálnu dimenziu kvality života dieťaťa. Významne ovplyvňuje aj pobyt dieťaťa v škole. Rodič tu nemá možnosť dozoru nad dodržiavaním liečebných opatrení u dieťaťa. Pedagógovia majú byť preto informovaní o zdravotnom stave dieťaťa a potrebných opatreniach, ako napríklad aplikácia inzulínu, meranie glykémie, diétne obmedzenia a špecifiká pohybovej aktivity. Hlavným cieľom štúdie bolo zistiť úroveň informovanosti pedagógov o ochorení DM 1. typu u detí. Na základe výsledkov prieskumu môžeme potvrdiť potrebu zvýšenia úrovne informovanosti o danej problematike na školách a zvýšiť tak pocit bezpečia detí s DM a ich rodičov počas školskej dochádzky a eliminovať vznik prípadných komplikácií.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, ročník 9, č. 3: 160-173
Kľúčové slová: informovanosť, pedagóg, prevencia, akútne komplikácie, diabetes mellitus 1. typu.
Awareness of pedagogues on the prevention of acute complications of Children with Diabetes mellitus of the first type. The occurrence of Diabetes mellitus of the first type is currently showing increasing incidence and prevalence in the pre-school and school age children. It significantly affects the biological, psychological and social dimensions of the child’s quality of life. It also significantly affects the child’s stay at school. There is no possibility for a parent to supervise the child’s treatment. Pedagogues should therefore be informed about the child’s health status and necessary measures such as insulin application, blood glucose measurement, dietary constraints, and specifics of physical activity. The main objective was to determine the level of awareness of pedagogues about Diabetes mellitus of the first type in children. Based on the results of the DM Disease Survey, we can confirm the need to increase the level of awareness of the issue in schools, thus increasing the sense of safety of children with DM and their parents during schooling and eliminating possible complications.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, Vol. 9 (No 3: 160-173)
Key words: information, teacher, prevention, acute complications, diabetes mellitus of the first type.
11 júla, 2018 Komentáre vypnuté na Šuličová, Andrea, Derňarová, Ľubica, Šantová, Tatiana, Cinová, Jana, Novotná, Zuzana, Šimová, Zuzana: Informovanosť pedagógov o prevencii akútnych komplikácií diabetes mellitus 1. typu u detí
Petrová, Gabriela, Kozárová, Nina: Psychodidaktické ponímanie jazykového vzdelávania dospelých
Anotácia: Psychodidaktické témy, ktoré orientujú svoju pozornosť predovšetkým na vzdelávací kontext, boli v poslednej dobe rozpracované v mnohých teoretických a výskumných publikáciách. Dané témy sú prepojené so všeobecnou didaktikou, didaktikou individuálnych predmetov, lingvistikou, pedagogickou psychológiou, antropológiou, neurovedou. Vzhľadom na to, že psychodidaktický kontext edukácie je širokospektrálna a interdisciplinárna téma, súčasný príspevok sa zaoberá problematikou psychodidaktických aspektov v kontexte vyučovania a učenia sa cudzích jazykov dospelými jednotlivcami.
Dobrí lektori sa snažia neustále hľadať a zdokonaľovať spôsoby, ako pomôcť účastníkom vzdelávania rozvíjať ich kľúčové kompetencie. Podpora lektorov má šancu byť úspešná, najmä vtedy, ak je systematická, vrátane vysoko kvalitnej teoretickej prípravy. Cieľom je upriamiť pozornosť na teoretické poznatky a používanie psychodidaktických aspektov počas cudzojazyčného vzdelávania dospelých.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, ročník 9, č. 2: 65-75
Kľúčové slová: psychodidaktika, konštruktivizmus, vzdelávanie dospelých, informácie, vedomosti, štruktúrovanie.
Psychodidactic perception of adult language learning. Psychodidactic themes, which focus their attention primarily on the educational context, have been recently elaborated in many theoretical and research publications. The themes are linked to general didactics, didactics of individual subjects, linguistics, pedagogical psychology, anthropology, neuroscience. Because of that the psychodidactic context of education is a broad-spectrum and interdisciplinary topic, the present contribution deals with the issue of psychodidactic aspects in the context of teaching and learning of foreign languages by adult individuals. Good lecturers are constantly seeking and improving ways to help learners develop their key competencies. Support for lecturers has a chance to be successful, especially if it is systematic, including high-quality theoretical training. The aim is to draw attention to theoretical knowledge and the use of psychodidactic aspects during adult foreign language education.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, Vol. 9 (No 2: 65-75)
Key words: psychodidactics, constructivism, adult education, information, knowledge, structure.
12 apríla, 2018 Komentáre vypnuté na Petrová, Gabriela, Kozárová, Nina: Psychodidaktické ponímanie jazykového vzdelávania dospelých
Mokrá, Adriana: Vedecké postoje žiakov k realite a rozvíjanie prírodovednej gramotnosti v učebnici biológie pre 5. ročník základnej školy
Anotácia: Viesť žiakov k celoživotnému vzdelávaniu a správaniu zlučiteľnému s udržateľným rozvojom nie je možné bez budovania a formovania vedeckých postojov žiakov k realite. V tomto kontexte sme skúmali transfer obsahu biologického vzdelávania na základnej škole do učebnice biológie pre 5. ročník. Analyzovali sme potenciál textu, obrazového materiálu, otázok a úloh v učebnici budovať, formovať a rozvíjať vedecké postoje žiakov, menovite postoje žiakov k vede, vedcom, vedeckej práci, profesii vedca, k prírode a živým organizmom. Výsledky analýzy sme použili na sformulovanie konkrétnych odporúčaní pre pedagogickú prax, tvorcov učebníc a školských dokumentov. Budovať vyššie uvedené postoje, podporovať a rozvíjať u žiakov prirodzenú zvedavosť, rešpekt k faktom a kritickú reflexiu, je podľa nášho názoru efektívnym aktivačným a motivačným faktorom žiakov učiť sa biológiu a zvýšiť ich záujem o prírodné vedy.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, ročník 9, č. 2: 76-105
Kľúčové slová: prírodovedná gramotnosť, vedecké postoje žiakov k realite, nižšie stredné vzdelávanie.
Scientific attitudes of pupils towards reality and the development of scientific literacy in the biology textbook for the 5th grade of elementary school. It is not possible to lead pupils to lifelong learning and behaviour compatible with sustainable development without creating and shaping pupils‘ scientific attitudes towards reality. In this context, we examined the transfer of the content of biological education at elementary school to the biology textbook for the fifth grade. We have analysed the potential of text, pictorial material, questions and tasks in the textbook to build, shape and develop pupils‘ scientific attitudes, namely the attitudes of pupils to science, scientists, scientific work, science, nature and living organisms. We used the results of the analysis to formulate specific recommendations for pedagogical practice, textbooks and school documents makers. Building the above-mentioned attitudes, promoting and developing pupils‘ natural curiosity, respect for facts and critical reflection is, in our opinion, an effective activating and motivating factor for pupils to learn biology and to increase their interest in natural sciences.
PEDAGOGIKA.SK, 2018, Vol. 9 (No 2: 76-105)
Key words: scientific literacy, pupils‘ scientific attitude towards reality, lower secondary education.
12 apríla, 2018 Komentáre vypnuté na Mokrá, Adriana: Vedecké postoje žiakov k realite a rozvíjanie prírodovednej gramotnosti v učebnici biológie pre 5. ročník základnej školy